donderdag 12 maart 2009
Waarom zou je een VoIP telefoon willen gaan gebruiken?
Voordat ik het wil hebben over de functionele voordelen bij het gebruik van een VoIP telefoon wil ik eerst een ander voordeel benadrukken. Ikzelf denk dat het allerbelangrijkste voordeel van een VoIP telefoon is dat je niet meer merkgebonden bent. Moest je in het verleden bepaalde modellen en merken telefoons aan je centrale koppelen kun je tegenwoordig elk model of merk VoIP telefoon gebruiken mits deze het SIP-protocol ondersteund (eigenlijk alle VoIP telefoons behalve Skype die hun eigen standaard gebruiken) met daarbij de beperkingen van de traditionele telefoons die je wel bekend voorkomen zoals hoge prijzen, weinig flexibiliteit (je kunt ze niet even in een andere lokatie insteken omdat daar misschien weer een ander model en/of merk centrale staat.) Om zelf te kiezen voor budget of kwaliteit hou je je vrijheid. Door eerst goedkoop te starten met budgettelefoons kun je deze later vervangen door duurdere modellen die meer functionaliteit of kwaliteit bieden. De eerdere investering is dan geen weggegooid geld omdat je bepaalde VoIP telefoons naar andere werkplekken kunt doorschuiven.Als je de mogelijkheden kent van je centrale kun je daarbij de juiste VoIP telefoon uitkiezen. Kijk hierbij vooral naar de wensen die je hebt. Als bijvoorbeeld je budget VoIP telefoon geen indicatielampje heeft voor nieuwe voicemail kan je ip pbx centrale misschien dit wel aan maar zul je niet veel zien op je telefoon. De meest voorkomende VoIP telefooncentrale software hebben wel een lijst met adviezen omtrent welke VoIP telefoons werken met de door hun centrale ondersteunde functionaliteiten.Het voordeel van een VoIP telefoon met de juiste VoIP aanbieder is dat je ook nog je kosten van het bellen drastisch omlaag kunt krijgen. Omdat je internetverbinding het limiet is van het aantal gelijktijdige telefoongesprekken en niet het aantal 'lijnen' kun je besparen op je abonnementskosten. Gebruikers van ISDN30 weten zeker over welke kosten ik maandelijks heb, die bespaar je je dan sowieso.Een VoIP telefoon kan in de vorm van apparatuur bestaan, ook wel hardwarematige VoIP telefoon genoemd. Er bestaan ook programma's die zich laten gebruiken als VoIP telefoon doormiddel van het gebruik van een PC met headset/microfoon, dit noemt met softwarematige VoIP telefoons of softphone.Een voordeel van een VoIP telefoon is de vrijheid waar je deze kunt inzetten. Als deze goed is ingesteld door je VoIP leverancier kun je de VoIP telefoon overal insteken waar internet beschikbaar is. Je bent dus niet meer afhankelijk van een telecomprovider waar jouw nummer op welke lijn bereikbaar is. De beller zal gewoon bij jouw uitkomen waar je op dat moment ook zit, dit kan zijn thuis, andere lokatie, etc... Bekijk eens deze pagina over VoIP telefoon als je meer wilt lezen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Duidelijk artikel, fijn geschreven. Wij hebben onlangs ook VoIP aangeschaft als onderdeel van onze klantcontactstrategie. Tot nu toe zijn we er enthousiast over, leuk daarom om dit soort berichten te lezen!
BeantwoordenVerwijderenDuidelijk artikel, fijn geschreven. Wij hebben onlangs ook VoIP aangeschaft als onderdeel van onze klantcontactstrategie. Tot nu toe zijn we er enthousiast over, leuk daarom om dit soort berichten te lezen!
BeantwoordenVerwijderen